tirsdag, mai 16, 2006

Rapport fra prosjekt 'Superrask PC'

Jeg tok ved en tidligere anledning opp muligheten for å radikalt endre innstillingene (eller omkalfatre, om du vil) PCen slik at den ved endt oppsett vil blir radikalt mye raskere både i oppstart, og virke, samt at den ville kunne holde seg slik over lengre tid. Jeg nevnte ved samme anledning at jeg ikke hadde fått testet denne muligheten selv, men at jeg skulle ta det som et prosjekt når tiden var moden. Er tiden moden? Vel, nysgjerrigheten tok vel heller overhånd slik at prosjektet ble iverksatt mye tidligere enn forventet, og resultatene skal jeg presentere i det følgende.




Jeg fulgte i utgangspunktet gjennomgangen (du kan selv se den her) til punkt og prikke, med unntak av BIOS-støtte av USB 2.0 og forkortelse av Windows-mappen (til kun XP). Jeg endte ikke akkurat opp med en maskin som startet på seks sekunder, men rask var den, blant annet siden registeret ble kuttet radikalt ned, samt andre instillinger som alle kuttet andre unødvendigheter ved min bruk av Windows XP. Det er selvfølgelig flere muligheter for dem som vil tweake videre (og jeg har fundert litt på det, men sett meg fornøyd, intil videre).



Dette er ikke første gangen jeg har tweaket maskinen for å få større ytelse, men det er første gangen jeg har sett en så omfattende 'tweakeplan', om jeg kan benytte slikt et ord. Det var imidlertid ikke selve instillingene som fikk meg til å heve øynebrynene, men heller den måten forfatteren av gjennomgangensartikkelen hadde valgt å dele opp harddisken (eller harddiskene) på. for å illustrere skal jeg vise hans plan for dette området:



Stasjon C: gjør du til System og partisjonerer til 6GB
Stasjon D: gjør du til Programmer og partisjonerer til rundt 15GB
Stasjon E: gjør du til Data og partisjonerer til alt fra 10 til 200GB
Stasjon F: gjør du til Temp og partisjonerer til 2-5GB



Han har altså valgt å legge Windowsinstallasjonen til C-partisjonen, hvilket i seg selv ikke akkurat er revolusjonerende, men for at Windows XP skal være best mulig optimert kan ikke den samme partisjonen bli offer for stadige endringer i plassmengden. Dvs at det kun skal være Windows XP installert på C-partisjonen og ingenting annet, og dermed blir programmene (i Programfiler-mappen) flyttet til en egen partisjon (D-partisjonen), mens alle mapper med midlertidig innhold (bortsett fra midlirtidige internettfiler) blir flyttet til F-partisjonen (eller Temp). Dermed blir det lett å holde selve Windowsinstallasjonen optimert og rask, samtidig som man ikke mister noen funksjonalitet pga dette.



Jeg har her som et tillegg i ettertid valgt å installere et program for vedlikehold av Temp-delen og ikke minst registeret (CCleaner), samt at jeg har installert et defragmenteringsprogram slik at jeg kan sette det til å automatisk defragmentere de ulike partisjonene på ulike dager (eller netter i mitt tilfelle). Dette hjelper til å holde maskinen i god form, og forhåpentligvis vil dette holde i lengre tid siden jeg ikke akkurat er så keen på å gjennomføre denne tweakerunden igjen på en god stund ennå.



Som en oppdatering til verktøyene jeg har valgt til å løse mine oppgaver, vil jeg bare nevne at jeg på ingen måte hevder at CCleaner og mitt defragmenteringsverktøy Q&Q Defrag Professional Ed. 4 er det beste alternativet for å løse disse oppgavene. De valt bare naturlig i hendene på med på det rette tidlpunkt og jeg er foreløpig fornøyd med hvordan de løser oppgavene sine.



Er det noen som har spørsmål angående dette emnet, så bare send mail eller post en kommentar.