tirsdag, mai 02, 2006

Kategorier i Blogger forts.

Jeg har nå, etter endel søking rundt på nettet, kommet over en rekke løsningsforslag for implementering av kategorier i Blogger. En rekke av dem finner du hos Freshblog. Jeg fant til slutt en løsning som passet meg godt, og som faktisk vise seg å være bedre enn jeg på forhånd hadde regnet med.



Løsningen gikk ut på å benytte den sosiale nettbokmerketjenesten del.icio.us som middel for å kategorisere mine posteringer. Det første jeg tenkte når jeg så dette var at det kanskje ikke ville virke bra integrert med denne bloggen og dermed mer virke som det det faktisk var (et eksternt innhentet verktøy). Det som faktisk viste seg var at man ved implementering av denne løsningen faktisk ikke kommer til å se stort av del.icio.us i det hele tatt.

Funksjonen er at du oppretter en konto hos de.icio.us med et navn som eksempelvis passer mot bloggen din. Deretter kopierer du inn scriptkoder i din Blogger-mal (Template) slik at du ender opp med et resultat av å ha kategorioversikt på bloggens side (som på denne bloggen) og et kategoriseringssystem tett integrert med det fungerende publiseringssystemet.

Du kan lese mer om denne løsningen hos Phydeaux3. Løsningen blir presentert i tre deler, og du må beregne en del tid på å gjennomføre alt, men endel av det er smak og behag.